آشنایی با پنل Appearance
4 ژانویه 2018
کارگاه ترسیم شخصیت کارتونی
7 ژانویه 2018
آشنایی با پنل Appearance
4 ژانویه 2018
کارگاه ترسیم شخصیت کارتونی
7 ژانویه 2018

تعیین اشیاء هدف برای تغییر خواص ظاهری

درس سی و سوم : تعیین اشیاء هدف برای تغییر خواص ظاهری

 

در یک  صفحه  طراحی  ممکن  است  اشیاء  مختلفی  وجود  داشته  باشند  اما  مایل  باشید  تغییرات  یا  جلوه  های  مورد  نظر  فقط  بر روی  شیء  یا  اشیاء  خاصی  اعمال  گردد. در  این  حالت  نیاز  به  انتخاب  شیء  یا  اشیاء  هدف  خواهد  بود  بنابراین  قبل  از  اینکه  بخواهید  خواص  ظاهری  یک  شیء  را  تنظیم  کنید  یا  سبک  و  جلوه ای  را  بر  روی  یک لایه، گروه  یا  شیء  اعمال  نمایید، لازم  است  در  پنل  لایه  ها  عنصر  هدف  را  مشخص  نمایید. همان طور  که قبلا گفته  شد، اشیاء  با  استفاده  از  هر یک  از  روش  های  انتخابی  که  قابل  انتخاب  خواهند  بود  ولی  برای  انتخاب  یک  لایه  خاص  حتما  نیاز  به  پنل لایه  ها  و  انتخاب  آن  لایه  از  طریق  ستون  هدف  یا   Targeting  column است .

 

پنل لایه ها

 

برای  اینکه  بیشتر  با  نشانگر  های  ستون  هدف  و  مفهوم  آنها  آشنا  شوید  به  موارد  زیر  دقت  کنید :

: وجود  این  علامت  در  پنل   layer نشانگر  آنست  که  عنصر  هدف  نبوده، اما  به  جز  خواص  ظاهری   Stroke یا   Fill دارای  خاصیت  دیگری  نیست .

: وجود  این  علامت  در  پنل  layer نشانگر  آنست  که  عنصر  هدف  نبوده  ولی  دارای  خواص  ظاهری  می باشد .

:  وجود  این  علامت  در  پنل   layer نشانگر  آنست  که  عنصر  هدف  بوده، اما  به  جز  خواص  ظاهری  Stroke یا Fill دارای خاصیت دیگری نیست .

: وجود این علامت در پنل layer نشانگر آنست که عنصر هدف بوده، و دارای خواص ظاهری میباشد .

 

نکته :  برای اینکه شیء ای در پنل layer به عنوان عنصر هدف انتخاب شود لازم است بر روی آیکن هدف کلیک کنید در این حالت یک دایره با دوخط به عنوان نشانگر عنصر هدف ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه با Shift + Click نیز میتوان عناصر هدف را به عناصر انتخاب شده اضافه کرد .

 

نحوه اعمال جلوه بر روی خواص ظاهری

همانطور که گفته شد، خواص ظاهری اشیاء می تواند شامل ویژگی هایی مانند Stroke یا Fill و یا جلوه هایی باشد که میتواند به این خواص اضافه شود. با توجه به اینکه جلوه ها نقش تاثیر گذاری در جذابیت بخشیدن به طرح های گرافیکی دارند در این قسمت با نحوه اضافه کردن و ویرایش جلوه ها در نر م افزار Illustrator آشنا خواهیم شد .

به طور کلی جلوه ها برای اضافه شدن به خواص ظاهری اشیاء میتوانند از منوی Effects یا با کلیک بر روی آیکن اضافه کردن جلوه ها در پایین پنل Appearance از لیست باز شوی موجود، بر روی عنصر هدف اعمال شوند. برای اینکه بیشتر با این جلوه ها و نحوه اعمال آنها آشنا شوید به مثال زیر توجه کنید :

مثال :  با استفاده از جلوه Drop Shadow به شیء دلخواهی در صفحه سایه بیرونی اعمال کنید .

۱- ابتدا شیء مورد نظر را در صفحه طراحی انتخاب کنید .

۲- با استفاده از منوی Effects یا به کمک آیکن در پایین پنل Appearance به زیر منوی Stylize رفته و جلوه Drop Shadow را برای اضافه کردن جلوه سایه بیرونی
به عنصر مورد نظر انتخاب کنید. در این حالت پنجره تنظیمات جلوه ظاهر خواهد شد.

پنجره تنظیمات افکت Drop Shadow

۳-با تنظیم پارامتر های مورد نظر و کلیک بر روی دکمه Ok جلوه مورد نظر بر روی شیء اعمال خواهد شد.
توجه داشته باشید که در این حالت جلوه مورد نظر بر روی کل شیء اعمال شده، در صورتیکه بخواهید این جلوه به طور اختصاصی بر روی Stroke یا Fill اعمال شود کافی است جلوه موردنظر را انتخاب کرده سپس با درگ کردن به زیر مجموعه جلوه های Stroke یا Fill اضافه نمایید .

 

نحوه ویرایش،حذف، کپی و پاک کردن جلوه ها

در قسمت قبل با نحوه اضافه کردن جلوه ها بر روی خواص ظاهری اشیاء آشنا شدید که چگونه یک جلوه بر روی کل شیء یا هر یک از خواص شیء به صورت مجزا اعمال میشود. حال برای شناخت تعداد دیگری از عملیات مربوط به جلوه ها، به نکات زیر توجه کنید :

۱- برای ویرایش جلوه اعمال شده بر روی شیء مورد نظر کافی است بر روی نام آبی رنگ جلوه کلیک کرده تا پنجره تنظیمات آن برای انجام تغییرات باز شود .

۲- برای حذف یک جلوه از لیست جلوه های مورد نظر بر روی یک شیء کافی است جلوه مورد نظر را انتخاب کرده و آن را بر روی آیکن سطل زباله   در پایین پنل Appearance درگ نمایید یا از منوی پنل گزینه Remove Item را انتخاب نمایید .

۳- برای ایجاد یک نسخه تکراری از جلوه مورد نظر، آن را انتخاب کرده سپس بر روی آیکن Duplicate Selected Item در پایین پنل Appearance درگ نمایید یا از منوی پنل گزینه Duplicate Item را انتخاب نمایید .

۴- برای حذف کامل جلوه های عناصر یا غیر فعال کردن جلوه های ظاهری آنها نیز میتوانید بر روی آیکن Clear Appearance در پایین پنل Appearance کلیک کرده یا از منوی پنل، گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید .

 

نحوه اعمال Graphic Style به خواص ظاهری اشیاء

 

Graphic Style یا سبک های گرافیکی به ویژگی ها و خصوصیات از پیش تعریف شده ای گفته میشود که علاوه بر طراحی آنها توسط کاربران، به صورت آماده شده نیز در قالب کتابخانه ای در نرمافزار Illustrator وجود داشته و میتوان آن را به خواص ظاهری اشیاء اعمال کرد.برای اینکه بیشتر با این سبک ها و نحوه کار با آنها آشنا شوید مراحل زیر را انجام دهید :

۱- ابتدا شیء مورد نظر را در صفحه طراحی انتخاب کنید . 

۲- به منوی Window رفته و با انتخاب گزینه Graphic Style یا استفاده از کلیدهای ترکیبی Shift+F5 پنل مربوطه را بر روی صفحه نمایش دهید.

۳- از منوی پنل و زیر منوی open Graphic Style Library یکی از مجموعه سبک های گرافیکی را انتخاب نمایید. البته به جز منوی پنل از پایین پنل ،Graphic Style با کلیک بر روی آیکن Graphic Style Library Menu نیز میتوان مجموعه سبک گرافیکی مورد نظر را انتخاب کرد. در این حالت مجموعه سبک انتخاب شده در یک پنجره مجزا نمایش داده خواهد شد .

۴- با کلیک بر روی هر یک از این سبک ها در پنجره مربوطه در حالی که شیء در حالت انتخاب است، سبک به شیء انتخابی اعمال شده و سبک مورد نظر به پنل Graphic Style اضافه خواهد شد .

اعمال سبک دلخواه به شی از پنجره Graphic Style

 

نکته :  چنانچه در صورت انتخاب شیء مورد نظر، در پنجره سبک ها، کلیک راست کرده و دکمه ماوس را پایین نگه دارید، پیش نمایشی از سبک اعمال شده بر روی شیء ، نشان داده خواهد شد .

 

نکته : در نرم افزار Illustrator میتوانید چند سبک مختلف را بر روی یک شیء اعمال کنید برای این منظور کافی است با پایین نگه داشتن کلید Alt سبک موردنظر را بر روی شیء در صفحه طراحی درگ نمایید. در این حالت سبک های اضافه شده در پنل Appearance قابل مشاهده و تغییر میباشند.

 

پایان درس سی و سوم

 

درس قبلی درس بعدی
مشاهده لیست دروس آموزش مقدماتی ایلوستریتور

 

Muab
Muab
علاقه مند به طراحی گرافیک و وردپرس

Comments are closed.