آشنایی با مفهوم تصاویر وابسته و غیر وابسته
9 ژانویه 2018
شناخت به کارگیری جلوه ها ( Effects )
14 ژانویه 2018
آشنایی با مفهوم تصاویر وابسته و غیر وابسته
9 ژانویه 2018
شناخت به کارگیری جلوه ها ( Effects )
14 ژانویه 2018

درس سی و ششم : آشنایی با پنل Link

 

در مورد جاگذاری فایل ها در اسناد Illustrator گفتیم که از دو روش اضافه شده به سند ( Embed ) یا مرتبط با فایل اصلی( Link ) استفاده میشود. اما برای اینکه بتوانیم تصاویر جاگذاری شده در سند را مدیریت نماییم نرم افزار Illustrator از یک پنل اختصاصی به نام Link استفاده میکند که برای فعال کردن آن کافی است به منوی Window رفته و گزینه Link را انتخاب نمایید. با نمایش پنل در صفحه، تمامی تصاویر جاگذاری شده در این پنل قابل نمایش است.
ضمن اینکه اگر به این پنل دقت کنید متوجه خواهید شد که در جلوی تصاویر اضافه شده به سند نیز یک علامت به معنی Embed  نمایش داده میشود در حالی که تصاویر Link فاقد هر گونه علامتی در پنل مربوطه میباشند.

در پایین این پنل نیز چهار آیکن برای مدیریت تصاویر قرار دارد که عبارتند از :

 

  • Relink : از این گزینه برای جایگزینی تصویر انتخاب شده با یک تصویر جدید استفاده میشود.
  • Go To Link : با استفاده از این گزینه میتوان به تصویر مورد نظر در سند انتقال پیدا کرد.
  • Update : تصاویری که به صورت لینک وارد سند Illustrator میشوند گاهی اوقات در فایل اصلی در برنامه ویرایشگر خود تغییر میکنند، برای اینکه این تغییرات در تصویر لینک شده در سند Illustrator نیز اعمال شود میتوان از دکمه Update استفاده کرد.
  • Edit Original : با کلیک بر روی این دکمه میتوان تصویر انتخاب شده در پنل Link را در برنامه اصلی ای که ایجاد شده، برای ویرایش باز کرد. به عنوان مثال در صورت انتخاب یک فایل Psd و کلیک بر روی این دکمه، فایل در نرم افزار Photoshop باز خواهد شد.

    پنل Links

پنل Link

 

نحوۀ باز کردن فایلهای لایه باز فتوشاپ ( PSD )

همانطور که میدانید در نرم افزار فتوشاپ، اصلی ترین فایل ها، فرمت PSD یا فایل های لایه باز این نرم افزار هستند که ماهیت پیکسلی دارند ولی جالب است بدانید که نرم افزار Illustrator قابلیت ویرایش این سری از فایلها را نیز داراست. برای باز کردن فایلهای PSD نیز لازم است عمل Place یا جاگذاری فایل به صورت زیر انجام شود :

۱- یک سند Illustrator که قرار است در آن یک تصویر جاگذاری شود را باز کنید یا فایل جدیدی را از ابتدا ایجاد کنید.

۲- از منوی File گزینه Place را برای جاگذاری تصویر در فایل اجرا کنید .

۳- به مسیر مورد نظر رفته و فایل PSD را انتخاب کنید ولی در هنگام باز کردن این نوع از فایلها لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورتی که گزینه Link انتخاب شود چون فایل به صورت Flat یا تخت در سند جاسازی میشود حتی با انتخاب گزینه Show Import Options نیز پنجره تنظیمات باز نخواهد شد .
  • با غیر فعال کردن گزینه Link و انتخاب گزینه Show Import Options پنجره تنظیمات فایل های لایه باز فتوشاپ باز خواهد شد که توسط آن میتوان، فایل را به صورت لایه ای یا به صورت تک لایه و تخت باز کرد .

پنجره تنظیمات جایگزینی فایلهای Psdدر Illustrator

پنجره تنظیمات جایگزینی فایلهای Psd در Illustrator

 

آشنایی با ماسک و کاربرد آن

ماسک یا پوشش به عملکردی گفته میشود که توسط آن میتوان مانع نمایش یا اعمال تغییرات بر روی بخش خاصی از تصویر شد. از ماسک ها علاوه بر محافظت بخش خاصی از تصویر، برای ایجاد تصاویر ترکیبی و تلفیقی و همچنین ساخت تصاویر برشی استفاده میشود. به عبارتی با استفاده از ماسک میتوان، بخش خاصی از تصویر را برای بیننده قابل نمایش یا ویرایش کرد. برای اینکه بیشتر با این تکنیک و کاربردهای آن در نرم افزار Illustrator آشنا شوید در ادامه به نحوه ایجاد Clipping Mask ( ماسک برشی ) و Opacity Mask ( ماسک شفافیت ) می پردازیم .

 

اصول ایجاد ماسک برشی ( Clipping Mask )

قبل از اینکه به مراحل ایجاد یک ماسک برشی در نرم افزار Illustrator بپردازیم لازم است بدانید Clipping Mask به اشیایی گفته میشود که تحت تأثیر یک شکل قرار گرفته و فقط از محدوده داخل شکل، امکان دیدن شی ء مورد نظر فراهم میشود. به عبارتی با Clipping Mask میتوان بخش هایی از تصویر را مخفی کرد. به عنوان مثال یک شکل بیضی را در نظر بگیرید که وقتی بر روی یک تصویر در داخل یک سند قرار میگیرد با ایجاد Clipping Mask  تنها محدوده بیضی شکلی از تصویر قابل نمایش باشد .

ایجاد ماسک روی تصویر

ایجاد ماسک روی تصویر

 

اما برای اینکه بیشتر با یک ماسک برشی یا Clipping Mask و نحوه ایجاد آن آشنا شوید لازم است مراحل زیر را انجام دهید :

۱- شکلی که قرار است به عنوان ماسک عمل کند را بر روی صفحه ایجاد کنید. به این شکل اصطلاحاً Clipping Mask گفته میشود و فقط اشیاء برداری میتوانند به عنوان Clipping Mask مورد استفاده قرار گیرند.
۲- شکل ایجاد شده به عنوان Clipping Mask را بر روی شیئ ای که قرار است ماسک شود قرار دهید.
۳- شکل Clipping Mask و تصویر موردنظر را انتخاب کنید.
۴- به منوی Object رفته و از زیر منوی Clipping Mask گزینه Make (Ctrl+7) را اجرا نمایید.

نکته : پس از اعمال Clipping Mask میتوانید بر روی تصویر مورد نظر دابل کلیک کرده سپس اقدام به جا به جایی یا تغییر اندازه تصویر ماسک شده نمایید.

 

اصول ایجاد ماسک شفافیت (Opacity Mask)

نوع دیگری از ماسک هایی را که میتوان در نرم افزار Illustrator ایجاد کرد، ماسک های شفافیت هستند. در این ماسک ها به دلیل اینکه شیء تحت ماسک، تحت تأثیر درجات مختلف خاکستری قرار میگیرد با درجات مختلف شفافیت، ماسک خواهد شد. به عبارتی در نواحی سیاه رنگ تصویر تحت ماسک مخفی شده و در نواحی سفید رنگ تصویر تحت ماسک نمایش داده میشود. ضمن اینکه در در نواحی خاکستری، تصویر با درجات مختلفی از شفافیت نمایش داده میشود. به همین دلیل در یک طیف رنگ از سیاه به سفید، تصویر ماسک شده با درجات مختلف شفافیت نمایش داده میشود. برای اینکه بیشتر با این نوع خاص از ماسک و نحوه ایجاد آن آشنا شوید مراحل زیر را ایجاد کنید :

۱- شکلی که قرار است به عنوان ماسک عمل کند را بر روی صفحه ایجاد کنید به طوری که با یک طیف رنگی ( Gradient ) از سیاه به سفید پر شده باشد. توجه داشته باشید که اگر شکل مورد نظر با رنگ های مختلف نیز پر شود در هنگام ایجاد ماسک رنگ ها به درجات مختلف خاکستری تبدیل میشوند .
۲- شکل ایجاد شده را بر روی تصویری که قرار است ماسک شود قرار دهید .
۳- شکل Mask و شیء مورد نظر را انتخاب کنید.
۴- در پنل Transparency بر روی دکمه Make Mask کلیک کنید تا یک تصویر ماسک شده با درجات مختلف شفافیت ایجاد شود.

 

پایان درس سی و ششم

 

 

 

 

درس قبلی درس بعدی
مشاهده لیست دروس آموزش مقدماتی ایلوستریتور

Muab
Muab
علاقه مند به طراحی گرافیک و وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *